جستجو کردن
آتی انرژی حامی انرژی پاک
طراحی، نصب و فروش تجهیزات سامانه های فتوولتائیک
فروش انواع سیم و کابل
تأمین کالای خریداران عمده
همکاری با تولیدکنندگان جهت فروش بیشتر
Previous slide
Next slide

آشنایی با کابل بدون هالوژن + خرید انواع کابل بدون هالوژن

هالوژن ها چیستند و چه ضررهایی در مورد استفاده از آنها وجود دارد؟

هالوژن ها گروهی از عناصر هستند که شامل فلوئور، کلر، ید و برم هستند. همه آنها مواد فرار هستند که نسبت به سایر مواد واکنش نشان می دهند.آنها در بسیاری از ترکیبات شیمیایی، به عنوان مثال در پلی وینیل کلراید یافت می شوند. PVC همانطور که به اختصار شناخته می شود بسیار بادوام است و به همین دلیل در بسیاری از محصولات فنی و همچنین برای عایق کاری و مواد روکش در کابل ها استفاده می شود.  کلر و سایر هالوژن ها اغلب به عنوان مواد افزودنی برای بهبود حفاظت در برابر شعله گنجانده می شوند.

سال‌هاست که هالوژن‌ها به دلایل مختلف از جمله هزینه کم و مقاومت در برابر حرارت بالا در کابل‌ها استفاده می‌شوند. با این حال، فرار این مواد می تواند مشکلات جدی ایجاد کند. به طور خاص، هنگامی که هالوژن ها سوزانده می شوند، مقادیر قابل توجهی دود سمی تولید می کنند.

 کابل بدون هالوژن چیست؟

همانطور که از نام آنها پیداست، کابل بدون هالوژن دارای ترکیبات بدون هالوژن هستند.  پلاستیک های حاوی هالوژن را می توان با عناصر شیمیایی موجود در نام آنها شناسایی کرد، مانند پلی وینیل کلرید که قبلاً ذکر شد، لاستیک کلروپرن، پروپیلن فلوئورواتیلن، لاستیک پلیمری فلوئورو و غیره. اگر هیچ هالوژنی مانند کلر، فلوئور یا برم در عایق و مواد غلاف کابل استفاده نشود، کابل بدون هالوژن است.

برای مثال، اگر به کابل های بدون هالوژن نیاز دارید، لطفاً به نام های محصول زیر توجه کنید:

Halogenated plastics + Halogen-free plastics ترکیباتی که در کابل بدون هالوژن استفاده می شود. (ستون سمت راست)

 

 چرا کابل های بدون هالوژن برای حفاظت در برابر آتش مهم هستند؟

هالوژن ها می توانند به سلامتی فرد آسیب برسانند. این امر به ویژه هنگامی که پلاستیک های هالوژنه، به ویژه PVC، می سوزند، جدی تر است.  در صورت بروز آتش سوزی، هالیدهای هیدروژن از پلاستیک آزاد می شوند.  هالوژن ها با آب ترکیب می شوند، مانند آب خاموش کننده ای که توسط آتش نشانی یا مایعات از غشاهای مخاطی استفاده می شود و اسید تشکیل می دهند کلر به اسید هیدروکلریک تبدیل می شود، فلوئور به اسید هیدروفلوئوریک بسیار خورنده تبدیل می شود.  علاوه بر این، مخلوطی از دیوکسین ها و سایر مواد شیمیایی بسیار سمی می تواند تشکیل شود.  اگر وارد مجاری تنفسی شوند، می توانند باعث آسیب و خفگی شوند.  حتی اگر فردی از آتش سوزی جان سالم به در ببرد، سلامتی او می تواند برای همیشه آسیب ببیند.  این مورد در مورد کابل های بدون هالوژن بسیار کمتر است.

اگر کابل های بدون هالوژن به شدت گرم شوند یا بسوزانند، اسیدها یا گازهای خورنده کمتری تشکیل می دهند که برای سلامتی مضر هستند. آنها چگالی گاز دود پایینی دارند، بنابراین دود کمتری تولید می‌کنند و یافتن راه‌های فرار را برای افراد گرفتار آسان‌تر می‌کنند.

چه صنایعی از کابل های بدون هالوژن استفاده می کنند؟

هر مکانی که در آن دود ناشی از سوزاندن هالوژن ها پخش شود، دارای مشکل است.. حمل و نقل، سیستم های نظامی و ساختمان های عمومی از جمله مکان هایی اصلی هستند که از کابل های بدون هالوژن استفاده می کنند. در ایران هرمکانی که به تشخیص سازمان نظام مهندسی و آتشنشانی استفاده از سیم و کابل های بدون هالوژن ضرورت داشته باشد، لازم الاجرا خواهد بود.

کابل بدون هالوژن ، جایگزین مناسب کابل های معمولی

چند گزینه مختلف برای کسانی که به دنبال کابل های کم دود هستند وجود دارد. آنها اغلب به سه دسته تقسیم می شوند: دود کم، هالوژن صفر (LSZH) دود و بخارکم  (LSF) ؛ و ضد شعله و غیر خورنده (FRNC) کابل های LSZH گازهای سمی تولید نمی کنند و تنها با مقدار کمی دود شفاف می سوزند که بر دود تیره هالوژن ها ارجحیت دارد. نقطه ضعف آنها این است که آنها ضد شعله نیستند.

با حمایت مواد LSF مقداری دود سیاه و سموم منتشر می شود، اما سطوح هر کدام بسیار کمتر از سیم ها و کابل های استاندارد است. آنها 100٪ بدون هالوژن نیستند و همچنین ضد شعله نیستند. کابل های FRNC بالاترین سطح حفاظت را با تولید دود بسیار کم و مقادیر کمی گازهای سمی ارائه می دهند. آنها خود خاموش می شوند، بنابراین به جلوگیری از گسترش شعله کمک می کنند. عیب این نوع کابل هزینه های بیشتر نسبت به گزینه های جایگزین است.

آیا استانداردهای صنعتی برای این نوع کابل وجود دارد؟

آزمایشگاه Underwriters گواهینامه کابل های بدون هالوژن و کم دود را ارائه می دهد. ULهمچنین به علامت های خاصی برای کابل های بدون هالوژن و کم دود بدون هالوژن نیاز دارد تا شناسایی آنها آسان شود. گواهینامه UL بر اساس استاندارد IEC 6281 است که تمام الزامات را برای کابل های عایق ترموپلاستیک بدون هالوژن و غلاف با ولتاژ نامی شامل 450/750 ولت تنظیم می کند.

استاندارد اروپایی DIN EN 45545-2 اکنون الزامات مربوط به حفاظت در برابر آتش در وسایل نقلیه ریلی را تعیین می کند. این استاندارد الزام می کند که همه کابل ها باید بدون هالوژن، ضد شعله و خود خاموش شونده باشند و به انتشار آتش کمک نکنند.

آیا کابل های بدون هالوژن می توانند سایر الزامات محیطی مانند دما و انعطاف پذیری را برآورده کنند؟

ایمنی در آتش سوزی اولین پارامتری است که توسط کسانی که کابل های بدون هالوژن را اتخاذ می کنند بررسی می شود، اما با آخرین پارامتر فاصله زیادی دارد. این کابل ها می توانند نیازهای سخت هواپیما، نظامی و محیط های صنعتی را برآورده کنند.

مواد بدون هالوژن به اندازه کافی ناهموار هستند تا نیازهای دریایی را برای کاربردهای چرخشی برآورده کنند، که مقاومت در برابر نمک های خورنده، تغییرات دما و تنش های مکانیکی ثابت را آزمایش می کنند. بسیاری از نسخه‌ها تا 90+ درجه سانتی‌گراد مقاوم در برابر حرارت هستند و گزینه‌های آن تا 180 درجه سانتی‌گراد است. آنها همچنین می توانند دمای کمتر از 40- درجه سانتیگراد را تحمل کنند.

کابل های بدون هالوژن و کم دودی وجود دارد که می تواند انعطاف پذیری بیشتری را ارائه دهد. آنها می توانند حرکت مداوم ماشین های ناهموار مانند جرثقیل های قابل حمل یا در سیستم های درگاه قطار را که چندین بار در ساعت باز و بسته می شوند، تحمل کنند. عملکرد تداخل الکترومغناطیسی (EMI) نیز می تواند با حفظ ویژگی های کم دود و هالوژن برآورده شود.

آیا کابل های بدون هالوژن می توانند طیف وسیعی از عملکردهای سیم کشی را انجام دهند؟

مطلقا کابل های STP برای کاربردهای CAT 5E ، CAT 6، CAT 6A و CAT 7A، برای رسیدگی به الزامات سرعت و استانداردهای زیست محیطی سخت تعیین شده برای قطارهای اروپایی در دسترس هستند. کابل‌های بدون هالوژن همچنین در برنامه‌های کنترل و اتصال مانند خطوط مونتاژ و پانل‌های کنترل برای ماشین‌های ابزار کار به خوبی عمل می‌کنند.

کابل‌های داده می‌توانند طیف وسیعی از فناوری‌های انتقال سیگنال و همچنین مدیریت سیگنال‌های اندازه‌گیری و کنترل را مدیریت کنند. کابل ها همچنین می توانند نیازهای برق بسیاری از صنایع را برآورده کنند. تطبیق پذیری آنها با در دسترس بودن کابل هایی با هسته های رنگی بیشتر برجسته می شود. اساساً، بسیاری از الزامات کابل کشی وجود ندارد که نتوان آن را با محصولات بدون هالوژن کم دود برآورده کرد.

منبع: www.products.lappgroup.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا